søndag 21. april 2013

Komposteringstanker på en lørdagstur til Mølen

Det var fint vær på lørdag , og jeg var en tur på Mølen med min sønn for å se etter sjeldne fugler. Det var vår i luften, trekk av sommergjester fra sør. Vi vandret langs med strender og i fjæra, på vei mot rullesteinene ytterst på odden.
Lukten av tang minnet meg om at den kan komposteres. Den kan også brukes som gjødsel. Siden alt ikke er helt på stell med komposten hjemme i hagen, og jeg ikke hadde min mann til å bære, så ble det med tankene denne gangen.
I fjæra fant jeg først en flyndre, så en til. De hadde fin form. De lå der i tangen på vei til å bli kompostert av være og vind og sultne dyr.





Litt senere på turen kom jeg over disse flotte steinene med vårblomster. De lyste opp rullesteinene.
Faktisk kan lav bidra med forvitring av stein pga stoffer som løser opp mineralene i stein. Det er jo også en form for nedbryting, eller kompostering. Det bidrar til å lage jord, det også. Forvitringsjord finner vi en del av i Norge.





Ved parkeringsplassen ble jeg glad da jeg så søppelbøttene, det var en egen beholder til matavfall. Den fortjente å bli fotografert.




Vi hadde sushi til middag, og i noen hadde vi reker. Det er jo litt spennende med tanke på innekomposten. Hvordan kommer det til å gå med rekeskall i innekomposten. Kommer det til å lukte? Foreløpig er det ingen lukt fra innekomposten. Jeg legger oppi avfallet hver kveld, og hittil har resten av familien vært flinke til å legge avfallet i bøtta. Noen husker også å dele det opp i mindre biter. Så forelpig er jeg og resten av familien fornøyde med innekomposten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar