søndag 5. mai 2013

Første tømming av innekomposten

I dag har jeg tømt innekomposten for første gang. Det var spennende å åpne lokket. Det både så og luktet helt greit. Lukten er mer spennende og eksotisk enn det jeg er vandt til. Hadde noen servert meg innholdet i en lekker skål og sagt at det var en fransk eller asiatisk spesialitet, så hadde jeg smakt... Det lukter nesten litt syltet. Innholdet som var lenger ned, hadde ikke drysset over seg. Det så mer delikat ut.


Siden jeg ikke har fått ordnet med varmkomposten ennå, så har jeg bestemt meg for at første runde går i den nye komposten. Jeg satser på at det er varmest i det midterste rommet. Det var faktisk en gledelig overraskelse å rote litt rundt i komposten. Jeg la den jo opp for en uke siden. Lagvise lag med komposten som jeg la opp i høst i en lang haug, strø fra hønene som jeg har samlet opp i vinter og løv som svigermor har rakt sammen. Da jeg rotet i midten, kom det damp opp. Og jeg tok hånden inn i åpningen som jeg hadde rotet frem, og det var god varme. Det var en gledelig overraskelse! Jeg la innholdet i midten og dekket det godt til igjen. Det blir spennende å følge denne prosessen.



Inne i denne komposthaugen i bingen var det godt og varmt etter en uke. Nå har jeg vasket bøttene og fylt opp i gårsdagens rester av reker. Det ble ikke noe kraftkoking denne gange heller. Jeg holder på å rydde og vaske på kjøkkenet. Og da finner man alltid noen spennende matrester som har gått ut på dato for år og dag siden. Det er alltid litt skummelt med de matvarene som ikke ser ut til å ha gått ut på dato, og som det hadde vært naturlig hadde forandret utseendet. Som pølsebrød fra januar og marsmåned- Det er jammen bra de ikke ble spist.

1 kommentar:

  1. Hei, nå har jeg nettopp lest de fleste innleggene dine, så flott prosjekt og artig å følge! Håper du er like entusiastisk, men at sesongen bare ble vel trvel? Har det gått greit med både kald- og varmkompost? Jeg trenger en forbedring i feriehagen men det blir kun hageavfall, men kan nok trenge litt inspirasjon og gode tips. Legger du feks noe under kaldkomposten, evt over, for å hindre utvasking av regnet?

    SvarSlett